Case Zorggroep De Laren: “Door De Impuls van de Zorg hebben we nu een methodische aanpak die de kwaliteit van zorg waarborgt”
Esther van Dalen is algemeen directeur en mede-eigenaar van Zorggroep De Laren (ZGDL). Toen binnen ZGDL een coördinerend verpleegkundige uitviel, bood De Impuls voor de Zorg ondersteuning. Wendy Lingeman kwam de uitgevallen collega gedurende 9 maanden vervangen. We spreken met Esther over deze maanden, en de oplossing die De Impuls voor de Zorg hen bood.
ZGDL is een private organisatie die gespecialiseerde zorg verleent aan ouderen met een kwetsbare gezondheid. Met zeven locaties, elk met ongeveer 25 tot 30 cliënten, biedt ZGDL kleinschalige woonvoorzieningen waar 24-uurszorg wordt geboden. In totaal zijn er ongeveer 350 medewerkers werkzaam in verschillende functies. Hieronder vallen zorg, huishouding, horeca en keuken. Daarnaast verzorgt ZGDL opleidingen en biedt het ruimte voor BBL-studenten. De deskundigheidsniveaus van de zorgmedewerkers variëren tussen niveau 2 tot niveau 4/5.
De uitdaging: uitval van een coördinerend verpleegkundige
Op één van de locaties viel vorig jaar een coördinerend verpleegkundige uit. Dit legde langdurige druk op het team. Gelukkig bood De Impuls voor de Zorg opnieuw ondersteuning. Wendy nam de rol op zich om de uitgevallen collega tijdelijk te vervangen. Esther: “Het vertrouwen groeide snel. Wendy maakte goed onderscheid tussen wat urgent is en wat vervolgstappen zijn.”
De oplossing: De Impuls voor de Zorg brengt opnieuw focus en kwaliteit
Het team ging aan de slag met elkaar. De organisatie was ook blij met de goede samenwerking met de zittende locatiemanager. Esther: “Ons uitgangspunt voor samenwerking is altijd respect, wederkerigheid, openstaan voor feedback ontvangen en geven. Wij willen dat medewerkers het eigenaarschap voelen voor het werk dat zij doen. Dat zij problemen niet bij anderen leggen maar zelf op zoek gaan naar een oplossing door het aan te kaarten bij de juiste mensen.”
Wendy heeft gedurende 9 maanden de rol van coördinerend verpleegkundige op zich genomen. Haar aanwezig was niet alleen bedoeld om de ingevoerde veranderingen te verankeren, maar ook om de nieuwe coördinerend verpleegkundige goed in te werken. Helaas kon de uitgevallen medewerker niet terugkeren. Aan het einde van de opdracht ontstond op een andere locatie een vacature die niet tijdig kon worden ingevuld. Wendy nam ook hier tijdelijk de verantwoordelijkheden van coördinerend verpleegkundige op zich. Esther vervolgt: “Binnen de teams is een duidelijke verschuiving merkbaar naar een meer methodische aanpak. Wij zijn nu strikter in het bijhouden van dossiers, MIC, medicatieregistratie en risicosignalering. Wendy heeft hierin een belangrijke rol gespeeld en het team zelfvertrouwen gegeven. Het behouden van deze kwaliteit is nu van groot belang.”
ZGDL had al eerder gebruik gemaakt van de diensten van De Impuls voor de Zorg. Esther: “Mijn ervaring is dat De Impuls voor de Zorg de regels kent en ook met de voeten in de klei staat. We zijn blij met de ontwikkelingen van het afgelopen jaar.”
Bijzondere aanpak bij ZGDL
Wat ZGDL bijzonder maakt, is dat ook echtparen welkom zijn als één van beiden een WLZ indicatie heeft. Esther: “Ongeveer één derde van de cliënten woont ook daadwerkelijk samen in de Villa’s. De zorg bestaat uit fysieke problematiek zoals CVA/hartklachten, Parkinson, MS en ALS. Er zijn ook cliënten met dementie.”
ZGDL hanteert een unieke visie op de zorg, die afwijkt van de meeste andere zorgorganisaties. Bij ZGDL staat de mens als individu centraal. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de ziekte, maar vooral naar de persoon achter de ziekte. Het ultieme doel, volgens ZGDL, is dat iedereen een goede dag beleeft. Hoewel zorg altijd aanwezig is, hoeft het niet voortdurend op de voorgrond te staan. De organisatie baseert haar aanpak op het concept van Positieve Gezondheid, ontwikkeld door Machteld Huber. Hierbij ligt de focus op wat wél mogelijk is. Soms is het echter noodzakelijk om de beperkingen te erkennen als andere benaderingen niet succesvol zijn, bijvoorbeeld bij personen die niet te activeren zijn.
Esther vertelt: “Er is best wat vrijheid bij ZGDL en iemand mag best eens ‘een dagje’ op bed liggen. Het moet alleen niet structureel worden. Medewerkers proberen altijd cliënten te stimuleren om te doen wat ze graag willen. Soms lukt dat. Maar soms moet je een cliënt ook letterlijk bij de hand nemen.”
Verder praten?
Bent u geïnteresseerd in onze visie op kwaliteit van leven in de zorg? Laat dan hier uw contactgegevens achter, en wij nemen snel contact met u op om onze aanpak en mogelijkheden samen te bespreken.