Training JIJ als gastheer/gastvrouw
  1. Home
  2. Academy
  3. Training JIJ als gastheer/gastvrouw

Fijn wonen voor bewoners

Deelneemster van De Rijnhoven over de training: “Wat fantastisch dat we zo met en elkaar en van elkaar mogen leren, nu kan ik nog meer betekenen voor de bewoners.”

Steeds meer organisaties kiezen ervoor gastvrouwen of -heren in de woonkamer in te zetten om ervoor te zorgen dat het ‘fijn wonen’ is voor de bewoners.

De uitdaging voor deze gastvrouwen en gastheren is groot. Als oud-kapster, postbode, barkeeper of secretaresse wordt er gevraagd voor van alles te zorgen: sfeer, gastvrijheid, ondersteuning bij eten en drinken, een zinvolle dag voor de bewoners, veiligheid, toezicht, in een schone, gezellige huiskamer. En natuurlijk voor elk wat wils op de menukaart van ontbijt, lunch en diner, liefst klaar gemaakt mét de bewoners samen.

Ga er maar aan staan voor een groep van soms 10 oudere bewoners met een kwetsbaar brein en als gevolg daarvan soms onbegrepen gedrag (stil, onrustig, schreeuwend) en moeite met eten, drinken, lopen en praten. Met bewoners die van rust en stilte houden, of juist muziek. Chopin, nee Oud-Hollandse liedjes! Macaroni, nee pap!

Inhoud van de training

In de training gaat het over de functie van de gastvrouw of -heer, persoonsgerichte zorg, het kwetsbare brein en onbegrepen gedrag:

  • De functie gastvrouw/-heer: wat maakt jouw baan zo bijzonder en waardevol, of misschien soms lastig? Wat wordt er van je verwacht? Voor wie en waarvoor ben je verantwoordelijk? Met wie werk je samen en hoe?
  • Wat kunnen oorzaken van een kwetsbaar brein zijn? Wat kunnen de gastvrouwen/-heren doen om met de gevolgen van een kwetsbaar brein om te gaan en bij wie kan je terecht als je vragen hebt over onbegrepen gedrag?
  • Persoonsgerichte zorg in de huiskamer: ken je alle bewoners in de huiskamer, wat weet je van hun wensen en behoeften? Hoe kun je rekening houden met wat de bewoner wil en kan?
  • Samen met een trainingsacteur oefenen we in het omgaan met onbegrepen gedrag, persoonsgerichte zorg en samenwerking met elkaar.

Doelgroep

  • Gastvrouwen en –heren of woonondersteuners, werkzaam in de ouderen- of gehandicaptenzorg.

Belangstelling?

Ook interesse in een training speciaal voor deze onmisbare medewerkers? Bel ons voor een oriënterend gesprek op 030-200 36 55 of vul het contactfomulier in.

Praktische informatie

Algemeen

  • De opleiding wordt in-company verzorgd
  • 3 dagdelen over een periode van ongeveer 1 maand
  • Studiebelasting ongeveer 15 uur, waarvan 10,5 lesuren en ca. 4,5 uur zelfstudie

Meer informatie?

15 + 12 =